Trollmannen fra Oz

2006

Av og til kan vi synes at det er litt tøft og tungt å være den vi er – DER vi er. Ting kan føles urettferdig og uoverkommelig i en slitsom og hektisk hverdag, og da begynner vi gjerne å dagdrømme.

Kanskje vi drømmer oss litt vekk fra det livet vi lever akkurat nå og ønsker å møte andre mennesker og utfordringer enn nettopp de vi møter hver dag. For Dorothy går denne drømmen i oppfyllelse, men som et godt gammelt ordtak sier: «Borte bra men hjemme best»…

Det er seks år siden SBUT satte opp Trollmannen fra Oz sist, og nå har vi gleden av å vise dere denne morsomme og magiske forestillingen igjen: Dorothy hvisker til en stjerne og ber den om å bære henne bortenfor de mørke skyene, og vips så er hun i det magiske landet Oz. Dette landet byr på mange morsomme og spennende figurer og opplevelser, men det lurer også noen farer på Dorothys vei til Trollmannen som skal hjelpe henne å komme hjem igjen.

Trollmannen fra Oz er en spesiell og oppfinnsom trollmann, og vi i SBUT har hatt mange trollmenn i ilden for å få denne forestillingen på plass. Hver enkelt har gjort en formidabel innsats, og jeg vil benytte denne anledningen til å gi dem alle en stor takk!

Jeg har, etter seks år som sanginstruktør, tatt over stafettpinnen etter Jan Lindvik som kunstnerisk leder for SBUT, og det gjør jeg med en stor porsjon ydmykhet og inspirasjon fra nettopp han. Jan har drevet SBUT-teatret til uendelig mange fl otte forestillinger i hele 10 år, og jeg vil, på vegne av hele teatret, takke han for hans fantastiske innsats og pågangsmot. Han har skapt Bærums egne lille Oz-land der en rekke unge og dyktige skuespillere har fått lov til å boltre seg.

Til slutt vil jeg rette en stor takk til alle disse fantastiske skuespillerne. Jeg lar meg aldri slutte å forundres, overraskes og imponeres av dem. De gir så uendelig mye av seg selv og de har en utømmelig mengde med fantasi og innspill som er så nyttig for oss instruktører i vårt arbeid. De har jobbet hardt for dette og dette er deres kveld.

Velkommen til en magisk opplevelse hvor både den ene og andre rare fi guren kan dukke opp i kullissene. Bli med Dorothy på hennes eventyr og gjør som henne – ta en pause fra din egen hverdag, len deg tilbake og nyt teaterets fantasiverden. Vi gleder oss og håper dere nyter kvelden sammen med oss.

Da gjenstår det bare å ønske dere alle en god teateropplevelse!

Linn Korssjøen